هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بیش و پیش از معامله تجاری صنعت گران حرفه چاپ و نشر، ارتقای این صنعت با تاکید برماهیت فرهنگی و ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است، هدف اصلی برگزاری نمایشگاه های برجسته بین المللی کتاب دربرخی از کشورهای جهان، دردرجه اول تجاری است. چراکه در این نمایشگاه ها ناشران در درجه اول با واگذاری حق مولف و امیتازات آن به یکدیگر، به داد وستد اقتصادی مشغول بوده و ضمن تبلیغ کالایی فرهنگی، به صادرات و عرضه این کالاها به بازارهای جدید می پردازند (تدین راد،علی و نجف پور، سارا، آشنایی با نمایشگاه های بین المللی کتاب، ص 8، موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، نشرتکا، 1394).

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با 31 دوره برگزاری یکی از معتبرترین نمایشگاه های بین المللی کتاب درآسیا و خاورمیانه است. حضور سالانه بیش از 2 هزار و 400 ناشر داخلی و 600 ناشر خارجی و بازدید بیش از 4 میلیون نفر از این نمایشگاه، اعتبار فوق العاده ای به آن بخشیده است و به لحاظ بازدید کننده آن را در صدر جهانی قرار داده است. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با سابقه نزدیک به سه دهه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و به عنوان بازوی اجرایی معاونت امور فرهنگی در تلاش است تا در سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (اردیبهشت ماه 1398) در جهت خدمت به اعتلای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و مردم فرهنگ دوست کشور ما بیش از پیش قدم بردارد.