در بعد تجاری کالاهای فرهنگی نتوانسته‌ایم برندسازی کنیم

نیکنام حسین‌پور:
1396/10/17 15:44

مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما هنوز در بخش برندسازی کالاهای فرهنگی مشکل داریم و رفع این مشکل، یک نگاه حاکمیتی مطلبد.

نیکنام حسین‌پور؛ مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه کالاهای فرهنگی در راستای فرهنگ‌سازی و توجه دادن مردم به مصرف کالاهای فرهنگی کار خوبی است و باید مسئولانی که در حوزه کودک فعالیت دارند از این گونه نمایشگاه‌ها بازدید کنند.

وی با اشاره به اینکه در سن کودکی و نوجوانی هویت شکل می‌گیرد افزود: متاسفانه با وارد کردن محصولات و اسباب بازی‌ها و نوشت افزارهای خارجی، از کودکی هویت کودکانمان را عوض می‌کنند و وقتی هویت عوض شود، مردم مانند افرادی معلق در هوا می شوند که ریشه ندارند. مسوولان باید به اینکه نکته توجه کنند.

مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته دیگر در بخش کالاهای فرهنگی  که ما هنوز نتوانسته‌ایم مشکل آن را حل کنیم مساله برندسازی در بعد تجاری کالاهای فرهنگی هست. بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند برند سازی کند و این مساله یک نگاه حاکمیتی می طلبد؛ یعنی صرفا دولت دخیل نیست و عواملی که درمجموعه های حاکمیتی فعالیت دارند نیز باید هم‌افزایی کنند.

حسین‌پور گفت: اگر ما صرفا نگاهمان بازار داخلی باشد قطعا به جایی نمی‌رسیم. کاری که کشورهای دیگر کردند این بوده که نگاه بین‌المللی داشته‌اند. به طور مثال چین توانسته اسباب بازی‌های خود را در دست کودکان ما جا کند و این جای تامل دارد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایرنهادهای فرهنگی باید در این زمینه همگرایی و هم افزایی داشته باشند اما متاسفانه سال‌ها است که هم‌افزایی بین نهادهای فرهنگی از بین رفته است.

وی بیان داشت: نمایشگاه کالاهای فرهنگی می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی، بخشی ازاهداف ما را پوشش دهد. حمایت از یک تولید کننده در بخش نوشت‌افزار یا هدایای فرهنگی در این میان اهمیت زیادی دارد و مسوولین ما باید با نگاه ویژه به این بخش پیش بروند مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مناسبات مختلف کتاب هدیه می‌دهد، می‌تواند در کنار کتاب ازهدایای فرهنگی در راستای حمایت از تولید کننده داخلی استفاده کند.

مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که صدا و سیما هم می‌تواند نقش مهمی در تبلیغات دربخش هدایای فرهنگی داشته باشد، اظهار داشت: این نمایشگاه قدرت زایش دارد و بخش هدایای فرهنگی را می‌توان به عنوان یک نمایشگاه مستقل برگزار کرد که امیدوارم حمایت‌هایی در این راستا صورت گیرد.

سویمن نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی باالگوی ایرانی اسلامی از 13 تا 17 دی ماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برپا است.